четвер, 9 лютого 2017 р.



Виховання всебічно розвиненої особистості учня


Життя висунуло суспільний запит на виховання здорової  і всебічно розвиненої особистості, здатної, на відміну від людини-виконавця, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення. Як доводить життя, в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює, людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів, нових рішень), тобто всебічно розвинена особистість.
Останнім часом зростає інтерес до процесу становлення особистості. Якщо в деяких творчих процесах людині допомагають складні механізми (комп'ютери, сканери, обчислюванні машини), то всебічність розвитку учня не може бути формалізована і укладена в певну програму дій, не може бути механічною, бо від неї залежить науково-технічний прогрес і створення нового.
Творча самореалізація в широкому розумінні становить основну рису, невід'ємну характеристику всебічно розвиненої особистості учня. Так, ми, як майбутні вчителі, вихованці нового покоління дітей, вважаємо, що всебічно розвинена особистість учня — це щаслива дитина, яка живе в гармонії з собою, не відчуває внутрішнього розладу, любить навколишній світ, людей і творчо працює, реалізуючи свої здібності й обдарованість. Механізм становлення всебічно розвиненої особистості учня не має віку: вже в першому класі учень стає активним і набирає потужності впродовж усього життя; він закладений у нас природою, може, так і залишитися нерозкритою брунькою, якщо ця брунька була пригноблена несприятливими обставинами, вона не загине, вона існуватиме, але це буде всього лише нереалізована потреба.
За оцінкою багатьох аналітиків і прогнозистів, наше XXI століття повинно відрізнятися різким зростанням попиту на творчий потенціал людини, її здатність до самоорганізації, творчого самовираження.
Сучасне життя потребує спеціалістів, здатних не лише володіти знаннями та уміннями, оперативно орієнтуватися в динаміці змін і інформаційному просторі, але й критично і творчо мислити. Тому однією з найактуальніших проблем сьогодення є розвиток і формування творчої, всебічно розвинутої особистості.
Результатом всебічного розвитку особистості учня є створення матеріальних і духовних цінностей, найвищий рівень пізнання та вдосконалення самого себе. Це процес розв'язання завдання, стан натхнення людини — спалах її енергетичного потенціалу, який  розкриває межу невідомого, виокремлює його частину й перетворює його на відоме. У центрі всебічності розвитку особистості учня — уява, навколо неї задіяні інші психічні процеси: увага, пам'ять, мислення, які виявляються в тих знаннях, що є в учня. Уява доповнюється здібностями і вміннями, мотивами цілеспрямованої діяльності. І, безумовно, процес становлення всебічно розвиненої особистості може відбуватися лише за умови відповідного емоційного тла, яке створює саме вчитель.
Згідно концепцій Нової Української Школи основними ознаками всебічно розвиненої особистості учня є такі:
1. Наявність новизни у результаті.
3. Уміння комбінувати із багатьма можливостями.
4. Уміння синтезувати і зв’язувати ідеї оригінальним шляхом.
5. Уміння шукати, ставити і вирішувати проблему.
6. Мотиваційна направленість дитини на придбання нових знань.
7. Готовність до реалізації творчого потенціалу.
8. Гнучкість мислення.
9. Новизна, оригінальність й унікальність.
Пріоритетним напрямком у розвитку особистості сучасного учня є вміння вчителя розвивати творчі здібності у дітей, виховувати їх нестандартно, оригінально мислячими, з творчим підходом до життєвих проблем. Саме у такому випадку ми отримаємо повноцінних членів суспільства, здатних реалізувати себе в ньому.
Молодший підлітковий вік — найбільш сприятливий період для розвитку творчих здібностей учнів. Саме в цьому віці відбувається стрімкий розвиток процесів мислення та уяви.
Пізнаючи складний і великий світ, молодший школяр прагне самоутвердитися в ньому, виявити себе особистістю. В роботі з розвитку творчих здібностей, а саме фантазії, мислення, інтуїції, натхнення доцільно в процесі навчання користуватися прийомами синтезування образів уяви, ознайомлення зі стратегіями творчого мислення, розвитку сенсорних здібностей та формування мовленнєвих умінь.
Метою сучасної школи є забезпечення подальшого становлення всебічно розвиненої особистості дитини, цілеспрямоване виявлення і розвиток здібностей, формування вміння і бажання вчитися.
Запропонований нами проект дасть змогу сучасному вчителю варіювати зміст і обсяг завдань, вправ, виходячи із рівня можливостей та підготовки учнів, дозволить використовувати ігри та вправи, що забезпечують достатню фізичну активність.

Немає коментарів:

Дописати коментар